Czym kierować się przy wyborze biura rachunkowego?

Umowy, które przedsiębiorcy podpisują z biurami rachunkowymi są zwykle długoterminowe. Daje to poczucie bezpieczeństwa oraz gwarancję, że w razie kontroli podatkowej, które niejednokrotnie odbywa się po około 3-4 latach, wszystkie sprawy zostaną wyjaśnione przez osoby, które są odpowiedzialne za ten właśnie okres podatkowy. Wybór firmy rachunkowej jest więc niezwykle ważny, zwłaszcza że obecnie na rynku pojawia się mnóstwo podmiotów oferujących niskie ceny, a co za tym idzie, także niski poziom usług. Jakie kryteria wziąć pod uwagę wybierając biuro? Oto kilka kwestii, na które z pewnością trzeba zwrócić uwagę.

Przede wszystkim warto popytać wśród znajomych, czy jakieś biuro jest według nich godne polecenia. Wybór biura z polecenia to zwykle najlepsza decyzja, choć oczywiście nie oznacza to, że nie trzeba już sprawdzać innych kwestii. Niestety może się okazać, że podmiot specjalizujący się w konkretnej branży nie sprawdzi się prowadząc księgowość firmy działającej w zupełnie innej branży. Warto więc zapytać w biurze, czy nasza firma będzie mogła liczyć na kompleksową obsługę, także w kwestiach charakterystycznych dla swojej branży.
Usługowe prowadzenie biur rachunkowych w naszym kraju obecnie nie podlega regulacji, w związku z czym taką firmę może otworzyć dosłownie każdy. Z tego właśnie względu ważne jest to, aby sprawdzić, czy w wybranym przez nas biurze pracują osoby z certyfikatem księgowego, doradcy podatkowi lub biegli rewidenci. Jest to pewien rodzaj potwierdzenia, że mamy do czynienia z profesjonalistami, którym bez obaw można powierzyć sporządzanie rachunku zysków i strat, składanie deklaracji podatkowych, czy chociażby prowadzenie książki przychodów i rozchodów. Osoby, posiadające uprawnienia do prowadzenia ksiąg są gwarantem wysokiej jakości usług.
Kwestią niemniej ważną jest polisa OC, którą biuro ma obowiązek posiadać. Niskie ceny usług często wiążą się z brakiem takiego ubezpieczenia, przez co przedsiębiorcy nie mogą liczyć na żadne odszkodowanie z tytułu błędów popełnionych przez biuro. Minimalna kwota takiej polisy to zwykle 15 tysięcy euro, ale im jest ona wyższa i szerszy jej zakres, tym lepiej dla klienta.
Udana współpraca z biurem w dużej mierze zależy od sposobu kontaktu z klientem. Przed podpisaniem umowy warto więc sprawdzić, jak wybrane biuro zapatruje się na tą kwestię. Przede wszystkim klient powinien mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z osobą prowadzącą księgowość jego firmy. Ponadto przedsiębiorca powinien mieć wgląd do przeprowadzanych operacji księgowych oraz mieć możliwość przesyłania dokumentacji do biura za pośrednictwem poczty elektronicznej, czy kuriera. Niektóre biura udostępniają swoim klientom aplikacje do fakturowania, dzięki czemu wszystkie wystawione faktury są od razu dostępne dla księgowego. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie i warto sprawdzić, czy wybrany przez nas podmiot stosuje takie ułatwienia.
Oczywiście nie można też zapomnieć o sprawdzeniu oferty biura, zwłaszcza w zakresie usług dodatkowych, a także cen tychże usług. Warto dowiedzieć się, jakie są roczne opłaty i co dokładnie obejmują.

 
 
 
 
Live Chat Software