Księgowa czy biuro rachunkowe?

Prowadzenie księgowości to jedno z najtrudniejszych zadań związanych z własną działalnością. Przyczyną są dość skomplikowane przepisy podatkowe, które często się zmieniają, podobnie zresztą, jak ich interpretacje. Błędy w rozliczeniach mogą być bardzo kosztowne, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z profesjonalnych rozwiązań. Najpopularniejszą metodą na prowadzenie księgowości jest zatrudnienie księgowego lub outsourcing księgowy. Co wybrać? Zarówno jedna, jak i druga opcja ma swoje wady i zalety. Oto kilka argumentów, dzięki którym wybór będzie znacznie łatwiejszy.

Przedsiębiorcy, którzy decydują się na utworzenie etatu księgowego podkreślają, że bardzo istotna w takim rozwiązaniu jest pewność, że osoba taka jest świetnie zaznajomiona z sytuacją przedsiębiorstwa, dzięki czemu czuje pewnego rodzaju odpowiedzialność za jego losy. Dużą zaleta księgowości w firmie jest również szybki przepływ informacji oraz bezproblemowy dostęp do danych. W teorii dokumenty zawsze są pod ręką, choć w praktyce bywa z tym różnie. Firmy, które mają własną księgowość potwierdzają, że dużym atutem tego rozwiązania jest możliwość samodzielnego wyboru osoby, która będzie zajmowała się ważną dla przedsiębiorstwa dokumentacją. Zwiększa to bezpieczeństwo i pozwala uniknąć nieprzyjemności, wynikających z różnego rodzaju zaniedbań czy przeoczeń.
Jak więc widać, w teorii własna księgowość jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Jednak w praktyce nie jest już tak różowo. Okazuje się, że jest to opcja dość ryzykowna, ponieważ w przypadku zatrudniania tylko jednego księgowego często pojawia się problem z utratą stabilności. Wystarczy, że osoba taka zachoruje lub pójdzie na urlop i nagle okazuje się, że nie ma kto prowadzić księgowości. Ponadto zawsze trzeba brać pod uwagę ewentualność konfliktu na linii pracodawca-pracownik. Wówczas niejednokrotnie zdarza się, że poufne informacje firmy zostają wykorzystane przeciwko niej. Kolejnym problemem w przypadku własnej księgowości są koszty – nie zawsze wystarczy zatrudnienie jednej osoby, np. w dużym przedsiębiorstwie a w małych firmach nie ma na tyle pracy, aby opłacało się tworzyć dodatkowy etat. Przedsiębiorca musi również ponosić koszty wynagrodzenia, czy składek zus i do NFZ. Dodatkowo księgowy w firmie oznacza, iż całe ryzyko podatkowe spoczywa na przedsiębiorcy.
Ze wspomnianych wyżej względów coraz więcej firm rezygnuje z etatowych pracowników księgowości i wybiera outsourcing księgowy. Jego zaletą jest przede wszystkim to, że niesie on ze sobą znacznie niższe koszty niż w przypadku tworzenie etatu. Ponadto nie trzeba przeprowadzać rekrutacji na stanowisko księgowego, ponieważ biura rachunkowe zatrudniają odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Dbają także o to, aby dysponowali oni odpowiednimi programami księgowymi i mieli aktualną wiedzę. Bardzo ważne jest też to, że biura rachunkowe posiadają ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, dzięki któremu w razie pojawienia się jakichś błędów, czy zaniedbań przedsiębiorca może liczyć na odszkodowanie.

16.W jaki sposób porównać usługi biur rachunkowych?

Porównując oferty najczęściej bierzemy pod uwagę ceny. Jest to jak najbardziej naturalne, zwłaszcza że jest to cecha, którą bardzo łatwo porównać. Umiejętności porównywania uczymy się od dzieciństwa. Jest ona niezmiernie ważna, ponieważ pozwala podjąć odpowiednią decyzję i zoptymalizować korzyści, np. podczas codziennych zakupów. Jednak w przypadku porównywania usług księgowych czynnik cenowy nie jest już tak istotny. W tym przypadku liczy się specjalistyczna wiedza niezbędna do prowadzenia księgowości, dlatego też niskie koszty zwykle oznaczają niski poziom usług.
Co wziąć pod uwagę podczas porównywania ofert outsourcingu księgowego? Przede wszystkim zakres wykonywanych prac, ponieważ to od niego zależy, czy nasze przedsiębiorstwo uzyska wsparcie w każdym z wymaganych aspektów. Ta cecha nie jest specjalnie trudna do porównania, ponieważ większość biur bardzo chętnie podaje tego rodzaju informacje. Wystarczy wejść na stronę biura, zadzwonić lub odwiedzić je osobiście i sprawdzić zakres usług.
Kolejną bardzo ważną kwestią, którą koniecznie należy porównać jest jakość usług. Czynnik ten nie jest łatwy do sprawdzenia, a to właśnie od niego zależy, czy wynik finansowy firmy będzie poprawny. Ocena jakości sprawia duży kłopot przede wszystkim dlatego, że trudno jest uzyskać szczegółową wiedzę, która pozwoliłaby ocenić fachowość danego biura rachunkowego Opole. Niestety jakość najczęściej można ocenić dopiero w trakcie współpracy lub po jej zakończeniu. Istnieją jednak przesłanki, dzięki którym można zdobyć choć kilka ważnych informacji na ten temat. O jakości usług na pewno świadczą:
rekomendacje i opinie – to świetny punkt wyjścia, ponieważ ułatwiają one porównanie kilku podmiotów. Oczywiście recenzje muszą pochodzić z zaufanego źródła – najlepiej od znajomych przedsiębiorców. Bardzo ostrożnie należy podchodzić do opinii internetowych – już dawno przestały być one wiarygodne. Zawsze warto sprawdzić, czy pozytywna ocena nie wynika tylko z niskich cen usług – wówczas na pewno nie stanowi ona miarodajnej weryfikacji pracy danego biura,
ceny usług – cena ma bezpośredni wpływ na poziom usług i na szczęście można ją dość łatwo porównań. W przypadku cen bardzo niskich można mieć pewność, że biuro w ten właśnie sposób konkuruje z innymi podmiotami. Oznacza to przede wszystkim nastawienie na masową obsługę wielu klientów i brak zaangażowania w ich sprawy. Ponadto takie biura zatrudniają osoby bez odpowiednich kwalifikacji, a pracownicy są przeciążeni prąca. Nie inwestuje się w nich w rozwój kompetencji i aktualizowanie wiedzy. Skutkuje to błędami rachunkowymi. Ceny umiarkowane oznaczają, że biuro rachunkowe nie prowadzi tzw. wojny cenowej i utrzymuje stały poziom kosztów, zapewniając odpowiedni standard usług. Rażąco wysokie ceny najczęściej wynikają z prestiżu biura i raczej nie przekładają się na wyższą jakość,
sposób weryfikacji pracy – pomyłki zdarzają się każdemu, dlatego warto dowiedzieć się, czy w danym biurze praca osoby wykonującej obliczenia jest weryfikowana przez innego pracownika.

Tags

 
 
 
 
Live Chat Software