Odpowiedzialność podatnika i biura rachunkowego

Nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej jest księgowość. O ile w przypadku samozatrudnienia, czy niewielkiej spółki cywilnej zwykle wystarczające jest rejestrowanie faktur w książce przychodów i rozchodów, o tyle w dużej spółce z o.o., czy innym większym przedsiębiorstwie konieczne jest już prowadzenie pełnych ksiąg. Bywa to bardzo uciążliwe, zwłaszcza że konieczne jest nie tylko rejestrowanie wszystkich przychodów i rozchodów, ale również wykonywanie bilansu, czy prowadzenie całej dokumentacji księgowo-płacowej. Zajmuje to mnóstwo czasu, a w przypadku jakichkolwiek błędów, czy nieterminowego złożenia deklaracji przedsiębiorca narażony jest na kontrole i kary. Co gorsza, zmieniające się często przepisy podatkowe oraz ich interpretacje wymagają ciągłego dokształcania i szukania istotnych informacji. Nietrudno zauważyć, że nie każdy przedsiębiorca ma na to czas i chęci. Poza tym nie każda osoba prowadząc działalność posiada odpowiednie kwalifikacje, dlatego właśnie coraz większą popularnością cieszy się outsourcing księgowy.

Zlecenie prowadzenie ksiąg wykwalifikowanej firmie zewnętrznej to rozwiązanie wygodne i bardziej bezpieczne niż samodzielne prowadzenie ksiąg. Nie oznacza to jednak, że zdejmuje ono z przedsiębiorcy całą odpowiedzialność za ewentualne błędy. Zgodnie z obowiązującym prawem wszelkie kary oraz zaległości zus oraz urząd skarbowy egzekwują wyłącznie od podatnika. Klientowi biura pozostaje w takiej sytuacji jedynie odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej biura lub postępowanie cywilne w sądzie. Z przepisów wynika, że biuro rachunkowe opole posini odpowiedzialność wyłącznie za szkody, jakie podatnik może ponieść wskutek nieprawidłowego prowadzenia ksiąg, wypełnianie zeznań podatkowych, czy deklaracji. Nie ma to wpływu fakt podpisania umowy z nawet najbardziej renomowanym biurem – za swoje podatki zawsze odpowiada przedsiębiorca i nic tego nie zmieni, nawet podpisanie umowy, w której biuro zobowiązuje się odpowiadać za wszelkie powstałe zaległości podatkowe przed organami podatkowymi. Takie zapis nie ma żadnego znaczenia i w praktyce nie odnosi żadnego skutku.
Kwestią, o którą na pewno trzeba zadbać jest to, by w umowie znalazł się zapis, że biuro ponosi odpowiedzialność za błędy do wysokości swojej polisy OC. Jest więc oczywiste, że im większa wartość tegoż ubezpieczenia, tym lepiej dla przedsiębiorcy. Ryzyko błędów w dokumentacji można znacząco ograniczyć starannie wybierając biur, które będzie obsługiwać naszą firmę. Ubezpieczenie OC to oczywiście podstawa, ale warto by było ono wyższe od wymaganego minimum, o czym wspomniano wcześniej. Poza tym nie zaszkodzi zainteresować się tym, czy wybrane przez nas biuro popełniało wcześniej jakieś błędy. Nie ma podmiotów, którym się to nie zdarzyło, ale najważniejsze jest to, w jaki sposób pracownicy biura zachowali się po fakcie stwierdzenie błędów. W przypadku, gdy w wybranym biurze stanowczo zaprzecza się popełnianiu jakichkolwiek błędów, można mieć pewność, że nie zasługuje ono na zaufanie.

 
 
 
 
Live Chat Software