Zmieniamy biuro rachunkowe

Z publikowanych w sieci danych wynika, że pond 51% przedsiębiorców prowadzących małe firmy korzysta z outsourcingu księgowego. Dla takich osób niezmiernie ważny jest właściwy wybór biura, które oprócz prowadzenia ksiąg powinno też oferować doradztwo podatkowe Opole. Zdarza się jednak, że wybrane biuro w praktyce nie wywiązuje się właściwie ze swoich obowiązków i nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców. Wówczas warto rozważyć zmianę podmiotu księgowego.

Najczęstsze problemy związane ze współpracą z biurem są wbrew pozorom niezwiązane błędami rachunkowymi. Największą niedogodnością dla klientów jest bowiem konieczność dowożenia dokumentów do biura. Kolejnym czynnikiem, który skłania do zmiany biura jest brak lub niski poziom doradztwa w temacie optymalizacji kosztów. Dużą niedogodnością jest również to, że pomimo outsourcingu księgowego przedsiębiorca zmuszony jest do prowadzenia równoległej ewidencji księgowej w swojej firmie. Niektóre biura nie informują swoich klientów o wysokości podatku, a nawet unikają odpowiedzialności za różnego rodzaju błędy w prowadzonej ewidencji.
Jednak takie niedogodności można jeszcze przeboleć, choć są one dość uciążliwe. Sygnałem, którego z pewnością nie można zlekceważyć jest pojawienie się wątpliwości, czy księgowość firmy prowadzona jest rzetelnie lub problem z uzyskaniem odpowiedzi na pytania zadawane księgowemu prowadzącemu ewidencję. W takiej sytuacji trzeba pamiętać o tym, że przedsiębiorca absolutnie nie jest zwolniony z odpowiedzialności w razie kontroli skarbowej. Stąd też zmianę biura należy rozważyć zarówno w powyższych przypadkach, jak i wtedy, gdy biuro uniemożliwia wgląd w operacje księgowe, czy pozbawia szybkiego odstępu do dokumentów w formie skanów.
Podejmując decyzję o zmianie biura rachunkowego trzeba zadbać o to aby nowy podmiot sprawdził działania swojego poprzednika. Z tego właśnie względu najlepiej zdecydować się na zmianę biura pod koniec roku, ponieważ wówczas nowa firma ma czas na przeprowadzenie dokładnej kontroli finansów. Co więcej, trzeba również zadbać o wymianę dokumentów. Najlepiej , jeśli będzie ona przebiegać w porozumieniu z nowym podmiotem. Właśnie dlatego ważne jest to, aby najpierw wybrać nowe biuro, a dopiero później wymówić posiadaną umowę, odebrać dokumentację księgową i odwołać pełnomocnictwa.
Przedsiębiorca, zmieniający biuro musi mieć świadomość tego, że po rozwiązaniu umowy powinien otrzymać z powrotem oryginały wszystkich dokumentów – zarówno tych przekazywanych o biura, jak i tych sporządzany w jego imieniu, np. listy płac, bilansu, czy deklaracji podatkowych, wszelkich ewidencji oraz ksiąg podatkowych. Konieczne jest też wspomniane wcześniej odwołanie pełnomocnictw, o czy należy zawiadomić urząd skarbowy. Po zmianie biura trzeba też dokonać aktualizacji wpisu do CEIDG wypełniając formularz CEIDG-1.
Nietrudno zauważyć, że zmiana biura prowadzącego ewidencję księgową to operacja dość skomplikowana. Jednak można ją przeprowadzić sprawnie i bez uszczerbku dla firmy, choć oczywiście warto się do niej odpowiednio wcześniej przygotować.

Tags

 
 
 
 
Live Chat Software